Importanţa bunelor maniere!

Am citit astăzi versiunea mai nouă a codului bunelor maniere (Codul bunelor maniere astăzi, Aurelia Marinescu).  Cartea este umoristică, fină, și mult mai puțin rigidă decât codurile clasice. Unele din reguli se adresează unor chestiuni de igienă/sănătate, dar majoritatea au ca scop o bună integrare în societate.

Am întâlnit mulți oameni care confundă disciplina cu absurdul în ceea ce privește ideea de purtare rezervată, cuviincioasă. Tot genul ăsta de oameni critică aceste ghiduri comportamentale, catalogându-le ca fiind prea țepene (hei, e un ghid, nu un ordin!). Dacă faceți sau nu parte din categoria de mai devreme, permiteți-mi oricum să vă povestesc o întâmplare recentă din cariera mea socială.

Mizantroapă sau nu, am înțeles de mică beneficiile prefăcătoriei și ale relațiilor de prietenie practice. Am încercat veșnic să nu fiu o profitoare notorie și să returnez tacit toate favorurile care mi se ofereau. Cu unii chiar stăteam din pură plăcere, deși simțeam că nu aveau multe de oferit la modul palpabil. Jucând teatru zi de zi, am perfecționat arta atracției și vehiculării sociale. Mi-a fost și mi-este în continuare extraordinar de ușor să fiu populară. Totuși, cam la rotunjirea vârstei venerabile de XX, adică aproximativ acum două luni, ceva a început să se întâmple. Prietenii pe care-i îndrăgeam fără să le cer nimic mi-au devenit antipatici. Prieteni vechi, prieteni mai noi, am decis să tai relațiile cu fiecare dintre ei. În acest timp, am ajuns să-i respect mai mult pe cei care aveau ceva să-mi ofere. Relațiile erau simple. Socializam, ne foloseam unii de alții, fără platitudini tembele și bârfe cretine. Mă resemnasem cu faptul că pur și simplu m-a apucat iar unul din episoadele de comportament antisocial. Azi, citind cartea asta, am descoperit că motivul era ceva mai profund decât sperasem. În cuvintele doamnei Marinescu, am concluzionat că toți oamenii pe care i-am măturat din viața mea erau „pisălogi” în societate, anume oameni care te omoară cu tot felul de impolitețuri în arta comunicării.

M-am gândit un pic și mi-am zis că e semn de maturizare.

Apoi m-am gândit un pic mai mult și mi-am zis că regulile astea au foarte mult sens la nivel inconștient. La un moment dat se adună și îți abandonezi prietenii fără un motiv aparent serios. Până la urmă restricțiile astea au fost croite și lustruite de niște băieți care și-au dat seama că unele lucruri au o putere excepțională de a enerva pe oricine, chiar la nivel subconștient. Nu trebuie să fii savant ca să te descurajezi când cineva te întrerupe, sau când cineva turuie o pledoarie plictisitoare, apoi îți taie dreptul la replică, aruncând în tine cu un sictirit „nu mă interesează”.

Sigur, unii din voi veți zice că umblam cu oameni nașpa dacă pățeam din astea, la care eu vă voi zice că o bună parte din prietenii ăia erau oameni cumsecade de-a dreptul, care și-au manifestat frecvent prezența la nevoie, și așa mai departe. Tot așa mi-am dat seama că unele lucruri nu mai contează așa de tare când ești un troglodit despre care e puțin spus că are scăpări majore în societate. Unii au fost acolo pentru mine cum am fost și eu  acolo pentru ei, dar atât.

Consider că este totuși nevoie de un triaj la un moment dat, pentru binele igienei psihologice proprii, chiar dacă oamenii ăia se numără printre cei mai vechi prieteni ai tăi. Nu lăsa o prietenie să putrezească și să-și răspândească toxicitatea și-n subconștientul tău de dragul vremurilor bune.

2 gânduri despre &8222;Importanţa bunelor maniere!&8221;

    1. În mare parte, da. Eu prin oraş mai ies, la un antrenament, un teatru. Dar în principal n-are de unde să mai plece vorbă despre locul unde soarele nu mă luminează :))

Lasă un răspuns

